Nederlandse pretparken slagen er maar slecht in om hun bezoekers voldoende te informeren over de toegankelijkheid van het park. Driekwart van de parken geeft online weinig tot geen informatie aan bezoekers die bijvoorbeeld in een rolstoel zitten, kampen met voedselallergieën of autisme hebben. Dat betekent dat maar vijf parken het wél goed doen. Opvallend, want het beleid omtrent toegankelijkheid in parken is prima in orde.

Belangrijkste conclusies

  • Driekwart parken geeft weinig tot geen informatie over toegankelijkheid
  • Maar vijf parken die wél genoeg informatie verschaffen
  • Toegankelijkheid is dit jaar daarentegen wederom enorm verbeterd

Uitmetkorting.nl deed dit onderzoek naar aanleiding van de de Week van de Toegankelijkheid, die van 6 tot en met 11 oktober 2014 plaatsvindt. Voor het onderzoek werd bij alle parken gekeken of er online informatie over de toegankelijkheid aanwezig was en zo ja, of deze makkelijk te vinden is en of deze alle informatie bevat. De grote pretparken Efteling, Walibi Holland, Attractiepark Slagharen, Toverland en Plopsa slaagden voor de test. Op de websites van deze Nederlandse parken word je snel en uitgebreid geïnformeerd over rolstoelgebruik, een versnelde entree via de uitgang van een attractie, specifieke voedselwensen en meer. De overige driekwart schiet hier tekort.

Van de negentien parken geven er tien maar beperkte informatie. Op de websites van onder andere Julianatoren, Drievliet en DippieDoe lees je wel dat er rolstoelen beschikbaar zijn, maar is er geen informatie voor mensen met autisme, slechtzienden of mensen met een voedselallergie. Vier van de parken bieden zelfs helemaal geen informatie aan!

Parken wel steeds toegankelijker

Opvallend, want Uitmetkorting.nl constateerde vorig jaar al dat Nederlandse parken steeds beter hun best doen om hun parken toegankelijker te maken voor mensen met een beperking. ‘Dit is eigenlijk een on-going proces,” zegt Stéphanie Chau van Toverland. “We halen veel informatie uit de ervaringen van onze bezoekers en proberen hierop in te spelen.” Mindervaliden en rolstoelgebruikers die het park in Sevenum bezoeken kunnen online al alle informatie vinden, maar krijgen bij aankomst ook nog een folder waar alle informatie in is opgenomen.

In alle Plopsa parken (dus zowel in Nederland als in België) wordt er ook veel energie gestoken om het mensen met een geestelijke of lichamelijke beperking zo aangenaam mogelijk te maken. Ook daar zijn folders beschikbaar die uitleggen over de toegankelijkheid van het park en hebben ze zelfs per attractie een aparte brochure met informatie. “Plopsa Indoor Coevorden is gebouwd met de toegankelijkheid voor alle bezoekers in het achterhoofd,” vertelt de persvoorlichter van Plopsa. “We trachten bezoekers zo goed mogelijk te informeren: zij kunnen voor vragen terecht op onze speciale hulplijn. Daarnaast zijn alle attracties voorzien van een speciale ingang en kan er op verzoek glutenvrij worden gegeten.”

2014 positief seizoen

Dit pretparkseizoen is er ook weer flink wat verbeterd. Bij de Magische Vallei in Toverland zijn onlangs nog liften gebouwd om de attractie toegankelijk te maken voor rolstoelgebruikers. Ook in de Efteling zijn ze bezig met een verbetering. Hester Ubbink van de Efteling: “Momenteel gaat onze aandacht uit naar het verbeteren van de communicatie over de toegankelijkheid, onder meer via onze website en onze Efteling-app. Verder wordt er gewerkt aan een systeem om de informatievoorziening richting gasten over allergene producten/ingrediënten te verbeteren. Alle horecagelegenheden moeten vanaf eind dit jaar informatie over de geserveerde ingrediënten beschikbaar hebben.”

Achtbaantester Anita

In 2014 hield Uitmetkorting.nl ook weer een zoektocht naar een nieuwe achtbaantester. Anita was de uitverkorene om de verschillende achtbanen in de Nederlandse parken te testen. Zij zit in een rolstoel, dus ze kon zo meteen checken hoe het zat met de toegankelijkheid voor rolstoelgebruikers. “De Efteling is een park met zeer vriendelijk en behulpzaam personeel, die er alles aan doen om het voor jou als gast zo gemakkelijk en prettig mogelijk te maken. De mindervalide-ingang was niet overal even duidelijk aangegeven, maar er stonden overal stoelen klaar in de wachtruimtes en je mag overal begeleiding meenemen. Je wordt overal hartelijk begroet bij binnenkomst en als je weg gaat word je een fijne dag gewenst. Opvallend was dat er bij veel attracties een evacuatiestoel hing. Dat is een prettige gedachte, dat er zo’n stoel stand-by is.”

Anita heeft nog wel wat aanmerkingen. “Sommige hellingenbanen zijn niet prettig en de wachtruimte van de Python is niet erg groot. Dat is niet zo erg, aangezien deze volgend jaar wordt gesloten. En misschien dat ze bij het ontwerpen van nieuwe grote attracties kunnen kijken of de instap niet te diep is.” Hans Ubbink reageert daar op met: “We houden ontwikkelingen op de diverse gebieden in de gaten en laten ons adviseren door externe organisaties bij de bouw van nieuwe attracties en locaties en over verbeteringen bij bestaande attracties.”


Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de redactie van Uitmetkorting.nl via redactie@uitmetkorting.nl.


« vorige artikel
volgende artikel »