Online shoppen voor beginners

Koop jij wel eens iets online? Nee? Dan ben je een van de weinigen. 10 miljoen Nederlanders kopen namelijk wel eens iets online. Toch zijn er nog steeds mensen die nog nooit iets gekocht hebben via internet. Het is toch een beetje anders dan naar een echte winkel gaan, met een echte cassiere en plastic tasjes. Daarom is deze pagina er. Online shoppen is namelijk niet eng, maar juist hartstikke leuk en gemakkelijk!

Toch zijn er nog steeds mensen die nog nooit iets gekocht hebben via internet. Omdat ze niet precies weten hoe het moet, omdat ze het niet vertrouwen of om een andere reden. Daarom is deze pagina er. Wij leggen je uit hoe online shoppen werkt en hoe je het jezelf zo makkelijk mogelijk maakt. Hoe herken je een betrouwbare webwinkel? Waarom moet je een account aanmaken? En wat moet je doen als het bestelde artikel toch niet bevalt? Antwoorden op deze, en nog veel meer vragen, staan op deze pagina.

Ben je een ervaren online shopper en wil je deze pagina eigenlijk wegklikken, omdat je alles al weet? Niet doen! Want behalve de uitleg over het hoe en wat, gaan we ook uitgebreid in op de veiligheid. Na deze pagina weet jij alles over beveiligde verbindingen, de veiligste betaalmethode en instanties waar je bij problemen terecht kunt.

Alles over webshops

Stel, je bent helemaal verliefd geworden op een bepaalde broek, een bijzonder kussen voor op de bank of een audioset die in de etalage van een webwinkel staat en je wilt het hebben. Hoe check je dan of de betreffende webwinkel wel een goede partij is om een aankoop te doen?

Hoe ziet het eruit?

In het ‘echt’ koop je waarschijnlijk het liefste bij een winkel die er netjes verzorgd uitziet. Bij een webwinkel is dat niet anders. Kijk naar de algemene indruk. Ziet het er netjes uit? Staan er geen rare teksten, niet-werkende links of andere eigenaardigheden op de pagina? Kijk ook in welk land het bedrijf gevestigd is, of er contactgegevens staan en eventueel of het KvK-nummer klopt. Deze check zegt niet alles, maar geeft in ieder geval al een goed beeld.

Keurmerk

Een keurmerk geeft aan dat een webwinkel van een bepaalde kwaliteit is. De twee meest betrouwbare keurmerken zijn het Thuiswinkel Waarborg (groen/rood logo in de vorm van een huisje) en het Webshop Keurmerk (groen vierkantje met roze vinkje). Deze twee keurmerken betekenen dat je profiteert van een prima service, ook als er iets misgaat.

Er zijn nog meer, kleinere, keurmerken. Je bekijkt ze op deze pagina. Het voordeel van Thuiswinkel Waarborg en het Webshop Keurmerk is echter dat hier algemene voorwaarden gelden die afgesproken zijn met de Consumentenbond. Let wel goed op, want sommige webwinkels misbruiken de logo’s van deze keurmerken. Check daarom altijd op de websites van Thuiswinkel Waarborg en het Webhop keurmerk of de betreffende webwinkel ook echt lid is.

Reviews van andere klanten

De mening van andere klanten is heel belangrijk. Ga maar na: jij eet ook het liefst bij een restaurant waar je al veel goede verhalen over gehoord hebt. Sommige websites spelen hier handig op in door de klantbeoordelingen rechtstreeks op de website weer te geven. Klanten kunnen dan hun mening in het gastenboek kwijt of door middel van een formulier een review geven.

Als er op de website zelf geen reviews staan, dan kun je zelf op zoek gaan. Er zijn diverse review-websites voor webwinkels, zoals Kieskeurig.nl, Beslist.nl en Kelkoo.nl. Hier staan vaak met name de grotere websites op. Als de website waar jij wilt kopen er niet tussen staat, kun je nog even googlen op ‘[naam webwinkel] review’, ‘[naam webwinkel] klachten’ of ‘[naam webwinkel] beoordelingen’. Hiermee krijg je vaak een link naar een forum of blogpost waarin de ervaringen van eerdere klanten worden beschreven. Laat je niet ontmoedigen door 1 minder positieve review: het kan niet altijd goed gaan!

Goedkoopste optie?

Net als in fysieke winkels, wisselen de prijzen van producten per webshop. Het loont daarom om even rond te kijken. Soms kan het flink schelen om bij een andere webshop te bestellen! Om alle prijzen per webwinkel in een overzicht te zien, neem je wederom een kijkje op Kieskeurig.nl en Beslist.nl. Let ook op de verzendkosten, die kunnen je bestelling weer duurder maken!

Garantie en retourneren

Je hebt online schoenen gekocht, maar bij levering blijkt dat je er nog geen meter op kunt lopen. Of je koopt een broek, maar in het echt is het een hele andere kleur dan op de foto. Je dochter van 8 heeft in een dolle bui een cadeautje voor zichzelf besteld bij een online speelgoedwinkel.. kortom: je hebt iets online gekocht, maar wilt het terugbrengen, kan dat? Het is handig om dat vooraf te checken.

Garantie-service

Webwinkels zijn verplicht om je op de hoogte te brengen van hun garantie- en servicebeleid. Hierin staat wat ze doen als je product onverhoopt kapot aankomt of snel kapot gaat. Krijg je dan een nieuwe? Wordt je product gratis gerepareerd? Het is belangrijk om dit even goed te lezen, vooral bij elektronische apparaten. Als een product kapot is of gaat, neem dan eerst contact op met de webwinkelier voor je het terugstuurt. Hij zal je vertellen wat de bedoeling is.

Wet kopen op afstand

Wat er ook in de algemene voorwaarden staat: de wet Kopen op Afstand staat overal boven. In deze wet staat dat je op zaken die je op afstand koopt (bijvoorbeeld via internet of een catalogus) zeven dagen bedenktijd krijgt. Binnen deze termijn mag je een product altijd terugsturen en krijg je je geld terug. De bedenktijd begint één dag nadat je het product gekregen hebt.
Let goed op: deze bedenktijd geldt niet voor reizen, tijdsgebonden producten zoals tijdschriften en op maat gemaakte zaken. Ook bederfelijke waren, zoals eten en bloemen vallen niet onder deze wet. Het spreekt voor zich dat je de producten niet gebruikt, ze moeten namelijk na het retourneren weer verkocht worden aan iemand anders.

Als je het product terug wilt sturen, laat het dan binnen zeven dagen weten aan de webwinkelier. Dat kan door middel van deze brief. Bewaar altijd een bewijs van verzending als je een pakketje terugstuurt. Bij het postkantoor krijg je hier een bonnetje voor. Als je binnen zeven dagen laat weten dat je het product terugstuurt, is de winkelier verplicht om jou binnen 30 dagen geld terug te betalen. Veel webwinkels hanteren een soepel retourbeleid. Bij grote webwinkels als Bol.com en Zalando heb je vaak langer de tijd om producten terug te sturen. Soms wel dertig dagen. Lees dit altijd goed in de voorwaarden!

Veiligheid online

Online winkelen is niet gevaarlijk, als je een betrouwbare webwinkel hebt gevonden aan de hand van de tips hierboven. Maar hoe zorg je ervoor dat je zo veilig mogelijk met je persoonlijke gegevens omgaat? Deze tips helpen je daarbij.

Privacyverklaring

Er zijn maar weinig mensen die de moeite nemen om de kleine lettertjes te lezen. Meestal vink je blindelings ‘ja’ aan als gevraagd wordt om de algemene voorwaarden te lezen. Toch is het, vooral bij kleinere webshops, de moeite waard om deze door te lezen. Hier moet instaan dat je persoonlijke gegevens, zoals je naam, adres en e-mailadres, op een zorgvuldige manier, in overeenstemming met de Wet bescherming persoonsgegevens, worden behandeld. Zo krijg je geen vervelende mailtjes of post, naar aanleiding van je bestelling.

Let ook goed op of je akkoord gaat met (en zoja, hoeveel) nieuwsbrieven.

Account aanmaken

Bij sommige webwinkels moet je een account aanmaken voordat je kunt bestellen. Dat is om je meer service te kunnen bieden bij je bestelling. Je ziet zo bijvoorbeeld makkelijk wanneer je bestellingen geplaatst hebt. Vul altijd kloppende gegevens in, want de gegevens in je account worden ook gebruikt om je bestelling te versturen. Pas wel op met wachtwoorden: kies nooit hetzelfde wachtwoord als bijvoorbeeld voor je email, in verband met de veiligheid!

Koop niet via spam

Er worden dagelijks miljoenen spammails verstuurd. In veel van deze mails worden je dingen aangeboden, zoals pillen om af te vallen of erotische artikelen. Open deze mailtjes niet en koop vooral niks via dergelijke aanbiedingen! Spam zijn alle mailtjes waar je nooit om gevraagd hebt.

Een spammail is dus iets anders dan een nieuwsbrief: hier heb je je zelf op geabonneerd, bijvoorbeeld door een aankoop te doen bij een webwinkel of door je in te schrijven op de website. Deze nieuwsbrieven zijn vaak de moeite waard: Zo blijf je op de hoogte van nieuwe producten en de de aanbiedingen in deze mails zijn vaak heel interessant. Soms is het voordeel zelfs alleen voor nieuwsbrieflezers.

Online betalen

Als je eenmaal hebt gevonden waar je naar op zoek bent en de producten in de juiste hoeveelheid en/of maat in je winkelwagentje geplaatst hebt, is het tijd om te betalen. Dat kan op diverse manieren. Hieronder lichten we ze uit en vertellen we je over de voor- en nadelen van iedere methode.

iDeal

iDeal is de populairste online betaalmethode in Nederland. Niet zo gek, want je rekent af via je eigen bank, waardoor het gemakkelijk en snel in gebruik is. Het werkt heel eenvoudig: geef bij de kassa aan bij welke bank je wilt betalen en je wordt meteen doorgestuurd naar het betaalscherm van je vertrouwde bank. Hier staan het juiste rekeningnummer, het bedrag en de omschrijving van je aankoop al ingevuld en betaal je op de manier die je gewend bent van je bank.

Een nadeel van iDeal is dat je er alleen in Nederlandse webwinkels mee kunt betalen en dat je aankopen niet verzekerd zijn, zoals dit bij een creditcard wel het geval is.

Paypal

Paypal is een internationaal betalingssysteem. Of je nu in een Nederlandse, Amerikaanse of Japanse webshop wilt afrekenen; het maakt niets uit. Paypal is bovendien eenvoudig en veilig in gebruik. Je maakt een gratis account aan op Paypal.com en koppelt dit aan je bankrekening of creditcard. Hierdoor kun je bij webwinkels betalen door in te loggen met je Paypal account. Je hoeft dus geen rekeningnummer of verificatiecodes achter te laten: heel veilig. Bovendien is je aankoop via Paypal verzekerd. Als je aankoop niet overeenkomt met de omschrijving of niet aankomt, kun je via de Paypal Aankoopbescherming het volledige bedrag terug krijgen.

Een nadeel van PayPal is dat niet alle webwinkels de mogelijkheid hebben om via PayPal te betalen en/of er een vergoeding voor vragen

Overschrijving

Betalen via overschrijving is de oudste manier van betalen op internet. Je betaalt via je eigen bank een bedrag aan een webwinkel. Een voordeel is dat je alles zelf onder controle hebt. Het grootste nadeel is dat je alles zelf in moet vullen: het rekeningnummer, de naam van de webwinkel en het betalingskenmerk (vaak een getal van 10 cijfers of meer). Een foutje is dus makkelijk gemaakt. iDeal is een prima vervanger voor overschrijven. Net zo veilig, maar veel makkelijker!

Achteraf betalen

Veel mensen vinden het een beetje spannend om vooraf te betalen voor iets wat nog opgestuurd moet worden. Wat nu als het zoek raakt in de post of helemaal niet bevalt? Hoewel de meeste webwinkels een prima retourbeleid hanteren, is het bij veel webshops ook mogelijk om achteraf te betalen. Zo kun je rustig bekijken of iets bevalt voor je betaalt en hoef je bovendien niet te wachten tot je je geld terug hebt als je iets retourneert.

Er zijn diverse mogelijkheden om achteraf te betalen. Een daarvan is een factuur met een acceptgiro, die je meteen bij je bestelling van de webwinkel krijgt. Deze vul je in of betaal je via je online bank. Je hebt meestal 14 dagen om te betalen, daarna krijg je een herinnering. Sommige webwinkels werken met Klarna of AfterPay: deze bedrijven sturen je, uit naam van de webshop, ook een factuur achteraf, die je met een acceptgiro of per bank kunt betalen.

Een nadeel van achteraf betalen is dat je het kunt vergeten en eventueel herinneringskosten moet betalen. Bovendien voeren zowel Klarna als AfterPay een kredietcheck uit, om te kijken of je in staat bent de factuur te betalen. In verband met privacy vinden sommige mensen dit een probleem.

Creditcard

De meeste webshops bieden de mogelijkheid aan om te betalen met je creditcard. Het grootste voordeel van deze methode is dat het snel en gemakkelijk is en dat je aankopen verzekerd zijn. Tot welk bedrag hangt af van je aanbieder en type kaart. Bovendien worden aankopen die je met je creditcard doet vaak later afgeschreven, handig als je nu even blut bent, maar wel iets moet afrekenen. Let wel op: door de rente over het bedrag wat je open hebt staan, kan een aankoop behoorlijk prijzig worden. Geef dus geen geld uit wat je eigenlijk niet hebt.

Helaas is het ook vrij gemakkelijk om te frauderen met een creditcard. Let er daarom altijd op dat je via een beveiligde verbinding betaalt. Vul daarom alleen de benodigde gegevens in: creditcardmaatschappij, creditcardnummer, naam, ‘geldig tot’ datum en driecijferig veiligheidscode (CVC-code). NOOIT je pincode of een foto van je handtekening.

Na de betaling

Bewaar de bevestiging van je betaling goed in je email. Vaak krijg je er standaard een van de webwinkel, maar is het ook mogelijk om deze bevestigingsmail te krijgen via je bank. Check je afschrijvingen. Als er iets niet klopt, neem dan contact op met je bank of creditcardmaatschappij.